Konkurranseskolen

Det har vært en kjekk, innholdsrik og spennende høst. Men også ganske tøff. Først og fremst har det vært krevende å tilpasse seg systemet på skolen og de kravene som stilles. I tillegg har jeg vært I Norge 6 ganger siden august... Jeg har derfor ikke fått fulgt opp bloggen min slik jeg hadde planlagt. Men jeg begynner å føle at jeg får hodet over vannet og er klar for å prøve igjen. Jeg har nemlig veldig mye å fortelle!

To måneder inn i skoleåret, men det føles fortsatt som om det akkurat har begynt. Alt går i ett. Skolen starter 06.40 (!!) og slutter 14.35. Jeg drar direkte fra skolen til Mathnasium, en egen matteskole jeg skal gå på i noen måneder. Her jobber jeg intensivt med matte i en og en halv time for å komme opp fra norsk nivå til mattenivået her. Vanligvis kommer jeg hjem rundt kl 5. Da er det middag før lekser og en varierende mengde søvn før vekkerklokken ringer 05:45 morgenen etter. Helgene går også med til å jobbe med lekser og reise hjem til Norge for å gjøre konserter. Jeg går på en skole med veldig høyt akademisk nivå. Her er kravene mye høyere enn jeg er vant til fra Norge. Mer intensive timer, ingen friminutt, mer lekser osv.

Min første time er English 3 Honors. Her analyserer vi dikt, finner litterære virkemidler, holder presentasjoner og skriver stiler. Det er med andre ord det samme som faget «norsk», bare på engelsk. En annen forskjell fra sånn jeg er vant til å ha «norsk» er mengden jobb og innleveringer. Hver time blir det gitt poeng etter hvor aktiv man er. I løpet av denne timen er det også minst én annen vurdering med karakter. Når du setter deg ned får du nemlig dagens oppgave. Det kan være å skrive en stil om teksten du måtte lese analysere i lekse eller analysere og vurdere din egen tekst du hadde i lekse å skrive. Det kan være at du får et dikt foran deg hvor du skal finne skjulte meninger, litterære virkemidler, hvorfor disse virkemidlene er brukt og knytte det opp mot temaet, hvem diktet er skrevet til, hvilke hendelser i livet til forfatteren som kan a inspirert han/henne til å skrive dette diktet, hvem som er publikum og hvilket perspektiv forfatteren har valgt og hvorfor.

Det kan være at du må holde en helt uforberedt presentasjon for klassen om noe du skulle ha lært, hvor læreren ringer i en bjelle hver gang du sier noe helt korrekt og om bjellen uteblir må du avbryte og sette deg ned på stolen. 5 ring gir karakteren A, 4 ring gir B, 3 ring gir C, og om du får 2 eller mindre har du «failet" oppgaven. De fleste får A eller B. En del får C og ca 2-3 failer. Det er forskjellig hver time hvem som failer og hvem som står. Alle gjør sitt aller beste hver gang. Leksene leveres inn for karaktersetting i begynnelsen av hver time. Typiske lekser er å skrive stiler og analysere dikt. Læreren sørger også for at det i tillegg til de vanlige leksene alltid er større innleveringer å jobbe på. Vi har for eksempel en som er frist på nyttårsaften. Med jevne mellomrom blir «aktiv-i-timen poengene» gjort om til karakterer og satt opp i en liste bak i klasserommet sammen med alle andre karakterer denne perioden (lekser, prøver og vurderingene i timene). På listen står alle elevene i klassen foran karakterene deres og en samlet karakter. De 10 beste står i tillegg til den vanlige listen på en egen liste i for å holde konkurranseinstinktet oppe. Slik henger listene bak i klasserommet helt til den oppdateres igjen og alle elevene strømmer til for å se hvor de ligger i forhold til hverandre. Kan ikke helt se for meg at dette hadde fungert i Norge...

I morgen er det Thanksgiving, og ikke minst, jeg blir 16 år! Tror det blir en super dag. På Fredag er det siste tur til Norge på leeenge, har planer om å skrive et nytt blogginnlegg på flyet :)

 

3 kommentarer Skjul

@matheamariii_fanpage på Instagram

24.11.2016 kl.15:26

Jeg er såå glad for at du skal begynne å blogge igjen!🌟☀️ Jeg ELSKER å lese om hva du gjør, og hvilke opplevelser og erfaringer du får oppleve! Du er mitt største forbilde, og jeg ønsker deg masse lykke til videre på skolen✨

GRATULERER SÅ MYE MED DAGEN TIL NYDELIGE, VAKRE, SKJØNNE, FANTASTISKE PRINSESSA VÅR!🌟

I dag er det DIN dag, og du må nyte den fullt ut med venner og familie!💕

Du fortjener alt godt, og hvis du er lei deg, så må du vite at du har meg å snakke med. Det virker kanskje rart, siden du ikke kjenner meg, men du må vite at jeg er her for deg uansett hva som skulle skje. For jeg bryr meg VIRKELIG mye om deg. Du er ei så gavmild jente med så varmt hjerte. Smilet ditt lyser opp dagen min, og med en gang jeg tenker på deg og smilet ditt, er jeg plutselig ikke lei meg lenger☀️ Alt du formidler på scenen gjennom sang, er så fantastisk nydelig og vakkert at jeg får helt frysninger av å høre på den klokkeklare sangstemmen din. Du klarer virkelig å formidle og nå inn til folk.

Du kommer til å nå langt i artistbransjen, for du er et stort og vakkert menneske med en stor stemme.

Du er så rå, mitt største forbilde, og alt du gjør forguder jeg, rett og slett!

"Everywhere you go, I will follow you"...😜✌🏼️

Jeg er så glad på dine vegne av alt du har klart og oppnådd i løpet av livet ditt, og du må ALDRI forandre på noe som helst ved deg selv, for du er ei helt fantastisk og unik jente.

Igjen; GRATULERER SÅ MYE med dagen, vakre Mathea-Mari!👑
Mulin

24.11.2016 kl.16:03

Oisann. Og jeg trodde det var mye å gjøre på ungdommskolen i Norge! Lykke til, og gratulerer med dagen!😘
Marie

18.12.2016 kl.22:54

Herlighet, så sinnsykt mye arbeid! Jeg vurderer sterkt å ha et utvekslingsår i USA 2. året på vgs via EF. Tankene går litt frem og tilbake om jeg burde, men magefølelsen lener mest mot å gjøre det. Livet varer ikke evig og jeg vil gjøre det meste ut av det & oppleve mest mulig! Av de 3 landene EF stiller opp med, tror jeg at jeg kommer til å velge USA - hvis jeg har guts nok til å reise..

Gratulerer så mye med dagen! Jeg gleder meg masse til fremtidige oppdateringer på bloggen din! <3

Skriv en ny kommentar

hits